”Kotimaiset” webhotellit – tulitko huijatuksi?

Luin viime viikolla uutisista, että Helsingin telakan osaaminen viedään Teksasiin ja sen mukana 9000 uutta työpaikkaa. Hurraa.. Ottamatta sen syvemmin kantaa Suomen nykyiseen talouspolitiikkaan – näin nuorena on vähintään surullista seurata, kun oma tulevaisuus, eli suomalainen osaaminen ja omistus, valuu ulkomaisille konserneille. Uhrina ei ole pelkkä telakkateollisuus, vaan myös meidän omat hostingpalvelut.
Kävin tänään läpi tunnetuimpien ”kotimaisten” hostingpalvelun tarjoajien omistuspohjia – ei tarvinnut kauaa tutkia, kun selvisi miten suomalaista taas viedään. Seitsemästä (7) tutkimastani yrityksestä, kuusi (6) on ulkomaisen konsernin omistuksessa – teki mieli itkeä kuin pieni lapsi.
Vuonna 2019 ruotsalainen Loopia Group AB ostaa Planeetta Internet Oy:n, joka on yksi Suomen suurimmista web-hosting palveluntarjoajista. Pian tämän jälkeen, vuonna 2020, Loopia ostaa Planeetan nimissä Domainhotellin sekä Hostingpalvelun omistukseensa. Myöhemmin belgialainen team.blue konserni ostaa Loopia AB:n vuonna 2024.
Samaan aikaan ruotsalainen Miss Group konserni ostaa Domainkeskuksen vuonna 2020, ja Seravon vuonna 2021, ja tanskalaista alkuperää (nykyisin Ruotsissa sijaitseva) one.com konserni, ostaa Zonerin vuonna 2020.
Hostaan Oy:lle hatunnosto kotimaisuudesta, vaikka palvelimet ovat dropshipattu Hetzneriltä ja UpCloudilta. Muiden yritysten mainostamat ”kotimaiset” webohtellit sitten onkin yksi suuri puhallus.
Liberaalina tuen vapautta ja vapaita markkinoita – tosiasia on kuitenkin se, että raha tulee rahan luo ja suomalaisen omistuksen alasajo tarkoittaa meille vain sitä, että siirrymme takaisin keskiajan malliin, jossa suomalainen palvelee ruotsalaisia ja saksalaisia herroja.
Suomalaisen onnistumisen reseptin ei pitäisi olla:
Step 1: Tee yritys
Step 2: Tarjoa reilua ja laadukasta palvelua
Step 3: Odota kunnes kansainväliset konsernit ostavat kilpailun(sinut) pois markkinoilta
Step 4: Anna voittojen valua kalliisiin ja surkeisiin ulkomaisiin palveluihin
Uskon yhteisöllisyyteen, kotimaiseen osaamiseen ja Suomen talouden tukemiseen – siksi kuluttajana ja yrittäjänä suosin paikallista eli kotimaista. Suosi sinäkin.
Kuva – Onni Lampikoski